Een artrose behandeling

specifieke artrose behandeling in enschede en alphen a/d rijnWat is Artrose nou eigenlijk? Bij Artrose,  ook wel slijtage of degeneratie genoemd, is er sprake van gewrichtsaandoening die ontstaat door het natuurlijke verouderingsproces of door een versneld verouderingsproces. In het verouderingsproces neemt de ruimte in het gewricht af, vermindert de hoeveelheid kraakbeen en ontstaan er veranderingen (haakvorming) aan het bot. De tussenwervelschijf, de ruimte tussen de wervels, wordt dunner. Dit in tegenstelling tot reumatoïde artritis (RA) , wat ontstaat door gewrichtsontstekingen en een vorm van auto-immuunziekte is.

Dit proces komt vaak voor laag in de onderrug en in de nek. Het proces wordt vaak versneld na trauma, zoals een whiplash. Door de veranderingen in de wervels van de onderrug en nek kunnen verschillende klachten ontstaan, zoals stijfheid of pijn. Maar ook pijn en tintelingen in de armen of benen. De pijn wordt vaak veroorzaakt door stijfheid in de gewrichten. Tintelingen en pijn kunnen ontstaan doordat zenuwen in de nek en onderrug door ruimtegebrek geïrriteerd raken.

Deze artrose behandeling kunnen wij u alvast meegeven: blijf bewegen!

Beweging is een goede remedie tegen artrose, vandaar dat de chiropractor zal proberen de nek beter te laten bewegen met behulp van mobiliserende of manipulerende technieken. De artrose zelf kan de chiropractor niet verhelpen, want met artrose gaan de gewrichten minder functioneren en deze beperkte functie geeft de pijnklachten.

Vaak zie je dat na een relatieve pijnvrije periode de klachten langzaam weer opbouwen. Dit komt omdat de functie van de gewrichten is veranderd door artrose en dat de gewrichten en het kraakbeen langzaam slechter gaan functioneren. Zelf in beweging blijven is ook een belangrijk aspect om de stijfheid enigszins te verminderen.

Hoe kan onze chiropractor u helpen?

Helaas kan aan artrose zelf niemand iets doen, maar ons erkende chiropractor kan de klachten van artrose wel verminderen. Tijdens de chiropractische behandeling van artrose wordt er druk op het gewricht toegepast waardoor er meer bewegingsvrijheid ontstaat. Hierdoor voelt u minder pijn en hebben de gewrichten minder de neiging om stijf te worden.

Maak direct online een afspraak op één van onze vestigingen of laat u terugbellen.